Zmiany w PKD oraz w procedurze rejestracji przedsiębiorców

1 grudnia 2014 r. weszła w życie ustawa z dnia 26 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r. poz. 1161) (dalej: nowelizacja ustawy o KRS), zgodnie z którą przedsiębiorcy podlegający wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego będą mogli podać maksymalnie dziesięć pozycji klasyfikacji Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD).

Nowelizacja ustawy o KRS modyfikuje art. 40 pkt 1 ustawy o KRS, który od tej pory stanowi, że w dziale 3 rejestru przedsiębiorców zamieszcza się nie więcej niż dziesięć pozycji opisujących przedmiot działalności przedsiębiorcy, w tym jeden na poziomie podklasy, który stanowi działalność przeważającą przedsiębiorcy. Wprowadzona modyfikacja zaowocowała koniecznością wprowadzenia zmian w załączniku nr 52 do Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 21 grudnia 2000 r. w sprawie określenia wzorów urzędowych formularzy wniosków o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego oraz sposobu i miejsca ich udostępniania (Dz.U. Nr 118, poz. 1247). W konsekwencji, wskazany powyżej załącznik nr 52 (stanowiący wzór formularza), w którym przedsiębiorca wnioskujący o wpis do KRS określa przedmiot swojej działalności wg PKD, zawiera miejsce na zamieszczenie jedynie dziesięciu pozycji (w tym jednej przeważającej).

Ustawodawca wprowadzając wskazane powyżej zmiany kierował się chęcią ograniczenia liczby wpisywanych do Rejestru pozycji. Powszechną praktyką było wpisywanie ich bardzo wielu i w ten sposób unikanie konieczności dokonywania aktualizacji wpisów w razie modyfikacji przedmiotu działalności. Takie działanie wpływało jednak na przejrzystość Rejestru, który nie spełniał prawidłowo swojej informacyjnej funkcji. Kontrahenci przedsiębiorcy mieli problem ze zorientowaniem się, co stanowi rzeczywisty przedmiot jego działalności.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 nowelizacji ustawy o KRS, przedsiębiorcy wpisani do Rejestru mają 5 lat na dostosowanie się do wprowadzonych zmian i dokonanie zmian w zakresie przedmiotu swojej działalności (tj. do dnia 1 grudnia 2019 r.). W praktyce, w większości przypadków nastąpi to zdecydowanie szybciej, ponieważ ustawa nowelizująca wymaga, aby zmiana została dokonana przy pierwszym wniosku o zmianę danych w Rejestrze.

Wartym uwagi jest, że zgłoszenie zmian w PKD nie wymaga dokonania zmian w umowie spółki, akcie założycielskim czy statucie, jeżeli przedmiot działalności wynika z tych dokumentów.

Zmiany dotyczą także procedury rejestracyjnej, zgodnie z tzw. „zasadą jednego okienka”, ma ona ulec uproszczeniu. Przedsiębiorca wnioskujący o wpis składa tylko jeden wniosek do Sądu Rejestrowego, a dane zostaną automatycznie przekazane drogą elektroniczną do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników (CRP-KEP) i krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (rejestr REGON). Z CRP-KEP dane zostaną natomiast przesłane do ZUS.

Nowelizacja ustawy o KRS, wprowadza także modyfikacje w ustawie z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. z 2012 r. poz. 591 oraz z 2013 r. poz. 2) oraz w ustawie z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz.U. z 2012 r. poz. 1314 oraz z 2013 r. poz. 2). W związku z wprowadzonymi zmianami na przedsiębiorcy, który został wpisany do Rejestru ciąży obowiązek zgłoszenia do urzędu skarbowego tzw. danych uzupełniających (są to informacje użyteczne dla celów skarbowych, statystycznych oraz dla ZUS takie jak m.in. informacje o przewidywanej liczbie pracujących czy danych kontaktowych przedsiębiorcy). Zgłoszenie powinno nastąpić w terminie 21 dni od dokonania wpisu do KRS (w przypadku zmiany danych termin wynosi 7 dni). Dane uzupełniające składane są na odpowiednim formularzu naczelnikowi urzędu skarbowego. Formularz zastępuje dotychczas składane formularze NIP-2, RG-1 oraz ZUS ZPA, dzięki czemu za pomocą jednego formularza nowozarejestrowany przedsiębiorca informuje nie tylko urząd skarbowy, ale także urząd statystyczny i ZUS.

Podsumowując wprowadzone zmiany, należy zauważyć kolejne kroki ustawodawcy w kierunku uczynienia Krajowego Rejestru Przedsiębiorców bardziej przejrzystym źródłem informacji o wpisanych do niego podmiotach. Z drugiej strony widoczna jest również chęć usprawnienia procedury rejestracji podmiotów wpisywanych do KRS. Zmiany opisywane powyżej oraz zmiany, które weszły w życie 15 stycznia 2015 r. (m.in. o elektronicznej rejestracji niektórych spółek), wpisują się w trend legislacyjny mający pobudzić powstawanie nowych podmiotów gospodarczych będących źródłem rozwoju przedsiębiorczości.